usa-2019.reismee.nl

Van Charleston naar Washington D.C. via Jacksonville (NC) en Elizabeth City

Hier weer een update. Op 8 juni zijn we dus naar Jacksonville North Carolina vertrokken. Het was weer een leuke rit. Onderweg hebben we in Wilmington het BattleShip North Carolina bezocht. Bertus vindt dat nu eenmaal mooi en ik ook. Ook dit schip was weer zeer indrukwekkend. Er waren zeer veel vrijwilligers aan boord die overal uitleg bij gaven. Tot nu toe het beste schip dat we bezocht hebben (en ook de laatste deze reis) Na een nachtje in ons hotel zijn we 9 juni richting Elizabeth City gereden via de scenic route over de eilanden die voor de kust van de Carolinas liggen. We moesten ook met de pont om deze eilanden te bereiken. Op deze eilanden is Kitty Hawk gelegen. Daar heeft voor het eerst een gemotoriseerde vlucht plaats gevonden door de gebroeders Wright, jullie natuurlijk allemaal bekend. Er was daar een museum en daar zijn we dus naar toe geweest. Na dit bezoek en een mooie autorit over deze (smalle)eilanden hebben we in Elizabeth City overnacht. De volgende dag zijn we naar Washington vertrokken om daar 3 dagen te verblijven.

Op 10 juni zijn we aangekomen in Washington. We hadden een hotel aan de rand van de stad omdat de hotels in de stad en een parkeerplaats niet te betalen zijn. Gelukkig is er een goed openbaar vervoer systeem (met een soort OV chip kaart) dus het was allemaal goed te doen om in de stad zelf te komen. Na aankomst zijn we gelijk met de metro naar Capitol Hill gegaan en hebben daar wat voorbereidend rond gekeken.

Op 11 juni is het grote werk begonnen. Het was geweldig weer, blauwe lucht, niet te warm en een lekker windje. We waren al vroeg in de stad en hebben de bekende plekken bezocht zoals het Washington Monument, Lincoln Memorial, Jefferson Memorial, Roosevelt Memorial, Vietnam Memorial, Korea Memorial , WWII Memorial, het Capitol etc etc. Zoek het maar ff op.

Ook zijn we bij het Witte Huis geweest en hebben daar het visitor centre bezocht. We zijn ’s middags weer terug naar ons hotel gegaan om de voetjes wat te laten rusten en ’s avonds weer naar de National Mall & Memorial parks gegaan omdat deze na zonsondergang worden verlicht. Het was geweldig om dit te zien. Volgens onze stappenteller hebben we deze dag meer dan 31000 stappen gemaakt dat overeen komt met zo’n 15 KM.

Op 12 juni zijn we naar Arlington National Cementery geweest, de grote militaire begraafplaats waar onder andere Kennedy ligt begraven. Middels een rondrit hebben we een groot gedeelte van Arlington gezien en o.a. de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat mee gemaakt. Na Arlington zijn we naar het Capitol gegaan. In het visitor centrum konden we ons aanmelden voor een rondleiding en hebben dat ook gedaan. Eerst een film over het ontstaan van het Capitol en de regeringsvorm van de USA (US Congress, US Senate, US House of Representatives) Daarna een rondleiding door onze gids Joe door het gebouw. Hartstikke mooi!!! We hadden ook het plan om e e n van de vele musea te gaan bezoeken maar dat is er niet van gekomen. We hadden er nog wel 3 dagen kunnen rondlopen maar…Time is up.

Morgen 13 juni vertrekken we naar Gettysburg. Hopelijk blijven we dit goeie weer houden maar volgens The Weather Channel staat ons nog het e e n en ander aan slecht weer te wachten. Jullie gaan van ons horen.

toon

doe je een beetje voorzichtig met bertus, hij is geen 18 meer met al dat geslenter